Zapraszamy na drugą odsłonę cyklu, w którym prezentujemy metodyki i dobre praktyki zarządzania projektami. W zeszłym tygodniu opisywaliśmy technikę priorytetyzacji MoSCoW. Dzisiaj pod lupę bierzemy jedną z metodyk zwinnych – Scrum.
Rugby i zarządzanie projektami
Co ma wspólnego metodyka zarządzania projektami oraz gra w rugby? To dziwaczne pytanie wcale nie jest takie bezpodstawne, jak mogłoby się wydawać. Otóż te dwie rzeczy łączy… nazwa! W świecie sportu Scrum oznacza jedną z formacji popularnej na Wyspach Brytyjskich gry zespołowej. Z kolei informatykom i project managerom kojarzy się ona ze sposobem prowadzanie projektu, który w ostatnich latach zdobywa coraz większą popularność w wielu firmach.
Co jeszcze łączy sport osiłków biegających za jajowatą piłką i chleb powszedni pracowników firm informatycznych? Na pewno praca zespołowa. Tak jak w przypadku rugby, tak i w Scrumie współpraca jest fundamentem, który decyduje o ostatecznym sukcesie przedsięwzięcia.
Czy znajdziemy coś jeszcze, co zbliża do siebie te dwie z pozoru abstrakcyjne dziedziny? Bardzo możliwe, ale by lepiej zrozumieć czym jest Scrum warto wrócić do powszechnie uznanych źródeł i opinii ekspertów.
Czym jest Scrum?
Scrum zaliczany jest do metodyk zwinnych (agile). Co to oznacza? Przystępnie wyjaśniono to na blogu AnalizaIT, ale w skrócie należy wspomnieć, że są to elastyczne sposoby zarządzania pracą samoorganizujących się zespołów. Agile kładzie nacisk na ludzi i bezpośrednią komunikację ponad narzędzia i dokumenty.
W Scrumie chodzi o szybkie dostarczenie wartościowego oprogramowania. Rozwój produktu podzielony jest na mniejsze etapy (iteracje) zwane sprintami. Jeff Sutherland i Ken Schwaber określili sprinty mianem serca Scruma.Trwają one zazwyczaj od tygodnia do miesiąca, a efektem każdego z zakończonych sprintów powinno być wytworzenie gotowego do użycia, potencjalnego produktu.
Zespół Scrumowy, czyli kto bierze udział w Scrumie?
Zespół Scrumowy działa niczym sprawna drużyna sportowa. Zwykle nie jest duży i ma swobodę wyboru narzędzi oraz procedur potrzebnych do wytworzenia oprogramowania. Kluczowe w pracy zespołu jest brak problemów w komunikacji. Dotyczy to także współpracującego klienta albo jego reprezentanta. Można wyróżnić trzy role w zespole:
- właściciel produktu (Product Owner) reprezentujący klienta, odpowiedzialny za maksymalizację wartości produktu i pracy zespołu deweloperskiego
- zespół deweloperski, który jest odpowiedzialna za dostarczenie produktu
- mistrz młyna (Scrum Master) dbający, by idea Scrumu była rozumiana i stosowana przez pozostałych członków
Zalety Scruma
Wdrożenie Scruma do firmy wiąże się z pewnymi kosztami, ale koniec końców decydując się na inwestycję oczekujemy korzyści. Do głównych zalet stosowania tej metodyki należą:
- szybko widoczne efekty prac
- możliwość dopasowania się do zmiennych warunków rynkowych i wymagań klienta
- prostota
- zwiększenie efektywności i innowacyjności zespołu
- uporządkowanie chaosu organizacyjnego
- łatwa weryfikacja postępów prac
- obniżenie kosztów
Kiedy stosować Scrum?
Scrum staje się coraz popularniejszym podejściem do prowadzenia projektów w polskich firmach. Nie jest to jednak metodyka, którą można stosować uniwersalnie. Badania specjalistów wykazały, że Scrum powoduje na przykład więcej trudności, gdy w projekcie uczestniczy ponad 50 osób (o innych przeciwwskazaniach dowiesz się na blogu AnalizaIT). Kiedy w takim razie korzystać ze Scruma?
Przede wszystkim, by Scrum miał sens w projekcie dopuszczalne muszą być zmiany i istnieje potrzeba, by szybko na nie reagować. Ponadto w zespole muszą znajdować się doświadczeni programiści. Dla powodzenia projektu ważny jest również element zaangażowania klienta i jego odpowiedzialności za produkt. Warto również pamiętać o tym, by etap produkcji był jawny dla klienta. W innym przypadku Scrum nie dojdzie do skutku.
Jeżeli nasza firma nie jest związana z IT, a planuje doraźną realizację projektu informatycznego warto zapoznać się z tą metodyką i przeanalizować czy w naszym przypadku istnieje możliwość zastosowania tego podejścia i czy wykonawca ma kompetencję, by prowadzić projekt za pomocą Scruma. Dobrym wyjściem, by wypróbować Scruma jest także praca nad nowym projektem, gdy nie jesteśmy pewni jaki przyniesie efekt. Dzięki tej metodyce zwinnej możemy zmniejszyć ryzyko niepowodzenia i stopniowo weryfikować rezultaty prac.
Podsumowanie
To zaledwie wprowadzenie do zasad metodyki Scrum. Jak stwierdzili sami autorzy przewodnika po Scrumie (Scrum Guide) jest on “lekki, łatwy do zrozumienia, ale trudny do opanowania”. Z tego względu w przyszłym tygodniu gościnnie na naszym blogu jeden z cenionych specjalistów przybliży jak w praktyce wygląda praca nad projektem za pomocą tej metodyki.
Bądźcie na bieżąco i śledźcie nasz profil na Facebooku, Twiterze i LinkedIn.